Kontakt: 509 359 409 | Polub mój profil na Facebook'u
Czekaj…

Zaburzenia paniczne (zaburzenia lękowe z napadami paniki)

Charakteryzują się nagłymi epizodami ostrego lub intensywnego strachu, które pojawiają się bez przyczyny. Trwają kilka minut, czasem mogą wracać falami przez okres nawet dwóch godzin.

Objawy napadu paniki:

  • uczucie silnego, nierównego lub przyspieszonego bicia serca
  • pocenie się
  • drżenie lub trzęsienie się
  • uczucie spłycenia oddechu lub duszności
  • wrażenie dławienia się
  • ból lub dyskomfort w klatce piersiowej
  • nudności lub ból brzucha, zawroty głowy, niepewność, poczucie zbliżającego się omdlenia, zasłabnięcia
  • dreszcze lub uczucie gorąca
  • poczucie odrętwienia lub mrowienia
  • poczucie odrealnienia lub poczucie bycia obok siebie samego
  • obawa przed utratą kontroli, przed „szaleństwem”
  • poczucie nadchodzącej śmierci.

Napad paniki może być poprzedzony okresem spokoju lub niepokoju.

Aby stwierdzić napad paniki, muszą wystąpić przynajmniej cztery objawy z w/w wymienionych. A także co najmniej jeden z ataków musi wiązać się z jednomiesięcznym lub dłuższym okresem występowania:

  • Stale utrzymującej się obawy lub niepokoju o wystąpienie kolejnych napadów paniki lub ich konsekwencji (utraty kontroli, wystąpienie zawału serca, „postradania zmysłów”).
  • Znacznej zmiany w zachowaniu związanej z napadami, np. unikanie bodźców wywołujących napad.

                                                                                                                                                                                          (za DSM-5)

Diagnozę zaburzeń panicznych stawia się dopiero po wykluczeniu innych możliwych przyczyn medycznych np. hipoglikemii, nadczynności tarczycy, reakcji na nadmiar kofeiny lub odstawienie alkoholu, leków uspokajających.

Na leczenie lęku w zaburzeniach panicznych składa się:

  • relaksacja
  • ćwiczenia fizyczne
  • techniki radzenia sobie z napadami paniki
  • desensytyzacja, czyli radzenie sobie z lękiem małymi krokami
  • pozytywna mowa wewnętrzna
  • zmiana błędnych przekonań
  • rozwijanie umiejętności wyrażania emocji i asertywności
  • budowanie poczucia własnej wartości
  • odpowiednie odżywianie
  • przyjmowanie leków, kiedy jest to konieczne

Niezwykle pomocna jest tu psychoterapia, podczas której można podoświadczać różnych, wyżej wymienionych technik.

            źródło E.J. Bourne „Lęk i fobia.Praktyczny podręcznik dla osób z zaburzeniami lękowymi”.

6 thoughts on “Zaburzenia paniczne (zaburzenia lękowe z napadami paniki)

  1. I’m more than happy to discover this great site. I need to
    to thank you for your time for this particularly wonderful read!!

    I definitely loved every little bit of it and i also have you book marked to see new things on your blog.
    0mniartist asmr

  2. I blog quite often and I really thank you for your content.
    The article has really peaked my interest. I am going to book mark your website and keep checking for
    new details about once per week. I subscribed to your RSS feed too.
    0mniartist asmr

  3. I visited various websites but the audio quality for audio songs existing at this web site
    is in fact fabulous. asmr 0mniartist

  4. Awesome blog! Do you have any tips for aspiring writers?
    I’m planning to start my own blog soon but I’m a little lost
    on everything. Would you propose starting with
    a free platform like WordPress or go for a paid option? There are
    so many choices out there that I’m completely overwhelmed
    .. Any suggestions? Kudos! asmr 0mniartist

  5. What’s up it’s me, I am also visiting this web site on a regular basis, this
    web site is really nice and the viewers are in fact sharing fastidious thoughts.

Dodaj komentarz