Kontakt: 509 359 409 | Polub mój profil na Facebook'u
Czekaj…

Dieta w zaburzeniach lękowych i fobiach

Wszyscy, którzy cierpią na zaburzenia lękowe i paniczne, a także osoby, które im towarzyszą wiedzą dokładnie, jak trudne jest to doświadczenie. Szukamy wielu sposobów by sobie z nimi poradzić. Warto również sięgnąć po dietę.

Przyjrzyjmy się najpierw substancjom, które mogą pogłębiać to zaburzenie. To przede wszystkim kofeina i nikotyna.

Kofeina, jest substancją pobudzającą, przez co może zaostrzać lęk i fobie. Jej nadmierna ilość może wywołać atak paniki, powodować stan chronicznego napięcia i wzbudzenia, co przyczynia się do zwiększenia podatności na lęk uogólniony. Ponadto może wywołać stres, poprzez usuwanie z organizmu witaminy B1. Zmniejszenie spożycia kofeiny zwykle pozytywnie wpływa na sen i uspokojenie organizmu. Warto, więc, ograniczyć ją do 100mg dziennie, czyli np. do jednej kawy z ekspresu. Jeśli jednak jesteś osobą wrażliwą na kofeinę warto ją całkowicie wyeliminować z diety.

Kofeina obecna jest w kawie, herbacie, napojach typu coca-cola, cukierkach czekoladowych, kakao, lekach sprzedawanych bez recepty.

Drugą substancją silnie pobudzającą jest nikotyna. Powoduje wzrost pobudzenia fizjologicznego, zwęża naczynia i utrudnia pracę serca, przez co przyczynia się, do zwiększenia zaburzeń lękowych. Osoby palące często mają poczucie relaksu po wypaleniu papierosa. I faktycznie jest to możliwe, ponieważ zaciągając się dymem tytoniowym doświadczają skupienia na głębokim oddechu. Może, więc, warto zastąpić papierosa kilkoma głębokimi oddechami i sprawdzić co się wydarzy.

Czy istnieją substancje wywołujące stres w organizmie?

Tak, należą do nich m.in. sól i wszelkiego rodzaju konserwanty.

Nadmiar soli kuchennej w organizmie powoduje stres na dwa sposoby:

1) obniża poziom potasu – pierwiastka odpowiedzialnego za prawidłową pracę układu nerwowego oraz

2) podnosi ciśnienie krwi, dodatkowo obciążając serce i tętnice; przyspiesza miażdżycę.

Spróbuj zmniejszyć ilość spożywanej soli unikając stosowania soli kuchennej, ograniczając spożycie słonych mięs, przekąsek  i przetworzonych produktów spożywczych. Najlepiej ograniczyć spożycie soli do pięciu gramów lub jednej łyżeczki dziennie.

Konserwanty (azotyny, azotany, glutaminian sodu, dwusiarczek potasu, butylohydroksytoluen (BHT), butylohydroksyanizol, sztuczne barwniki, dodatki )  to kolejne substancje przyczyniające się do zwiększenia stresu w organizmie. Są chyba najbardziej popularnymi substancjami chemicznymi stosowanymi w żywieniu. Nie do końca wiadomo, jaki mają wpływ na nasze zdrowie. Na pewno jednak, przyczyniają się do zwiększenia zachorowalności na raka. Dlatego warto stosować jak najmniej przetworzonej żywności.

Czy moje nawyki żywieniowe mogą wpływać na lęk?

Niestety tak. Nazywa się to stresującymi nawykami żywieniowymi. To co jesz i jak jesz może wywołać stres w organizmie. Poziom stresu podnosi się, gdy:

  • Jesz w biegu i zbyt szybko
  • Nie przeżuwasz każdego kęsa co najmniej 15-20 razy (żywność musi być wstępnie przetrawiona w jamie ustnej, by mogła być lepiej strawiona w przewodzie pokarmowym)
  • Zjadasz zbyt dużo jedzenia na raz, aż do uczucia przepełnienia i wzdęcia
  • Wypijasz zbyt duże ilości płynów po posiłku, co rozrzedza kwas żołądkowy i enzymy trawienne. Wystarczy jedna filiżanka płynu na posiłek.

Zwiększa to poziom stresu poprzez: niestrawność, wzdęcia i skurcze żołądka oraz złe wchłanianie niezbędnych składników odżywczych.

Kiedy pożywienie jest nieprawidłowo strawione w ustach i żołądku większa jego cześć przechodzi do jelita, gdzie ulega gniciu i fermentacji, powodując wzdęcia, gazy i skurcze. Dzięki temu otrzymujemy zmniejszoną ilość składników odżywczych, co prowadzi do subtelnej formy niedożywienia, z której najczęściej nie zdajemy sobie sprawy.

Czy są produkty spożywcze, które mogą niekorzystnie wpływać na zdrowie, mimo, że są nam potrzebne do życia?

Tak, o jednym z nich było już wspomniane, czyli sól. Do tego możemy dołączyć cukier i produkty pochodzenia zwierzęcego.

Cukier, jest na pewno spożywany przez nas w nadmiarze. Znajduje się on w większości produktów spożywczych. Kiedy występuje w produktach naturalnych takich, jak chleb, płatki zbożowe, ziemniaki, warzywa, owoce, makaron, jest dla nas względnie korzystny. Gorzej, gdy zjadamy go w nadmiernych ilościach pod postacią prostych cukrów (cukier biały, brązowy, miód). Zbyt duże ilości powodują przeciążenie organizmu, co jest prostą drogą do cukrzycy. Paradoksalnie nadmierne spożycie cukru może również prowadzić do okresowych, nagłych spadków jego stężenia we krwi, co powoduje hipoglikemię. Jej objawy to zaburzenia równowagi, lęk, drżenie, uczucie chwiania lub słabości, drażliwość i kołatanie serca. Objawy te są bardzo podobne do objawów ataku paniki i czasem zdarza się, że atak paniki może być wywołany hipoglikemią.

Warto wyeliminować cukry z jadłospisu, w szczególności cukierki, lody, desery, coca-colę, pepsi, kolorowe napoje butelkowane. Dobrze też zrezygnować z miodu, syropu kukurydzianego, słodzików, melasy, stężonej fruktozy. Unikaj suszonych owoców i soków owocowych, a także przetworzonych produktów. Lepiej zjedz więcej świeżych owoców. Zastanów się również nad wyeliminowaniem prostych skrobi typu makaron, rafinowane płatki zbożowe, frytki, białe pieczywo. Zamiast tego jedz pełnoziarniste pieczywo i płatki oraz inne pełne ziarna. Suplementuj dietę: kompleksem witamin,  witaminą C, chromem, glutaminą.

Druga grupa to wszystkie produkty pochodzenia zwierzęcego (mięso, jaja, ser itp.). Zachęcam do ograniczenia ich spożycia, ale niekoniecznie do rezygnacji z nich. Osoby, które decydują się na zmniejszenie spożycia mięsa zyskują większy spokój. Mięso i nabiał, zupełnie jak cukier i rafinowane produkty mączne, powodują zakwaszanie organizmu. Po ich strawieniu zostaje w organizmie kwaśny osad. Przyczynia się to do dwóch problemów:

1) wydłużania czasu transportu przez przewód pokarmowy, co powoduje obniżenie wchłaniania witamin i minerałów. Zmniejszona ilość witamin z grupy B, witaminy C i składników mineralnych może delikatnie obciążyć organizm i w konsekwencji doprowadzić do lekkiego niedożywienia. Przyjmowanie suplementów, niestety, niewiele tu zmienia.

2) w wyniku przemian metabolicznych pokarmy pochodzenia zwierzęcego, rozkładają się na substancje, które ulegają gromadzeniu się w organizmie. Powoduje to odczucie zmęczenia i ospałość oraz wytwarzanie nadmiernej ilości śluzu i problemów z zatokami. Zwiększa to stres w organizmie i odczucie lęku.

Czy są w ogóle jakieś produkty, które można jeść?

Jak najbardziej. Sięgajmy po produkty tzw. zasadotwórcze, czyli takie, które nie zakwaszają organizmu. I są to: wszystkie warzywa, większość owoców z wyjątkiem śliwek, pełnoziarniste produkty zbożowe (ryż brązowy, kasza jaglana, kasza gryczana) i kiełki. Można oczywiście jeść również produkty pochodzenia zwierzęcego, ryby i produkty rybne, orzechy, nasiona, przyprawy. Najzdrowszy jest oczywiście umiar.

Zachęcam również do suplementacji diety. Oczywiście najlepiej byłoby jeść wszystkie produkty pełnowartościowe i w takiej ilości, by zaspokoić wszelkie potrzeby organizmu. Jednak czy dzisiaj jest możliwe znaleźć pożywienie w pełni dla nas dobre?

Jakie jeść suplementy diety przy zaburzeniach lękowych?

Polecane są przede wszystkim witaminy z grupy B. Są one niezbędne do podtrzymania prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Ich niedobór prowadzi do lęku, drażliwości, nerwowości, zmęczenia i chwiejności emocjonalnej. Najlepiej jest spożywać wszystkie jedenaście witamin z grupy B w postaci kompleksowego suplementu, ponieważ wzmagają one wzajemnie swoje działanie.

Drugim ważnym suplementem jest witamina C. Wzmacnia ona układ odpornościowy oraz ułatwia leczenie infekcji, chorób i urazów, wspomaga również nadnercza mające ważne działanie w radzeniu sobie ze stresem.

Wapń – trzeci ważny składnik – ma uspakajający wpływ na układ nerwowy, a czasem traktowany jest nawet  jako środek przeciwlękowy. Spadek poziomu wapnia może doprowadzić do nadmiernej aktywności neuronów, co może przyczyniać się do zwiększenia lęku.

Zachęcam do rozmowy z lekarzem na temat suplementacji diety.

Czy można się uspokoić naturalnymi środkami?

Tak, można korzystać z ziół. Proszę, jednak, by skonsultować to z lekarzem prowadzącym. W literaturze polecane są dwa rodzaje ziół: waleriana i dziurawiec. Waleriana ma działanie przeciwlękowe i sedacyjne (zmniejsza napięcie i niepokój). Jest skuteczna w leczeniu łagodnego i umiarkowanego lęku. Wspiera dobry sen – redukuje czas zasypiania i poprawia jego jakość. Czasem by uzyskać efekt należy przyjmować ją dwa, trzy tygodnie.

Dziurawiec stosowany jest do leczenia łagodnej i umiarkowanej depresji oraz lęku. Istnieją dowody na to, że dziurawiec zwiększa stężenie trzech neuroprzekaźników związanych zaburzeniami lękowymi: serotoniny, noradrenaliny i dopaminy. Efektem ubocznym może być nadwrażliwość na światło słoneczne. Aby sobie z tym poradzić należy stosować wysokie filtry ochronne, np. 30 lub 50 SPF.

46 thoughts on “Dieta w zaburzeniach lękowych i fobiach

  1. What’s up, I wish for to subscribe for this
    web site to get most up-to-date updates, therefore where can i do
    it please help out.

    Feel free to visit my homepage mega888 ios [https://cmello.com.br/index.php?title=Reach_Go_Through_The_Excitement_That_Simply_Could_Be_Imagined_Together_With_All_The_Mega888_Raiders_IOS_Video_Sport]

  2. Very good information. Lucky me I discovered your website by accident (stumbleupon).
    I have saved as a favorite for later!

  3. After I initially left a comment I appear to have
    clicked on the -Notify me when new comments are added- checkbox and now whenever a
    comment is added I get four emails with the exact same comment.

    There has to be an easy method you can remove me
    from that service? Kudos!

    Look into my homepage :: Xe88 Online (2xueche.com)

  4. Pretty nice post. I just stumbled upon your weblog
    and wanted to say that I have truly enjoyed surfing around your blog posts.
    In any case I will be subscribing to your feed and I
    hope you write again soon!

    Feel free to visit my site … xe88 online

  5. Hey there! Quick question that’s entirely off topic.
    Do you know how to make your site mobile friendly?
    My website looks weird when browsing from my apple iphone. I’m
    trying to find a theme or plugin that might be able to fix this problem.
    If you have any suggestions, please share. Thanks!

    Feel free to visit my blog: xe88 apk

  6. I blog quite often and I really appreciate your information. This great article has really peaked my interest.
    I am going to book mark your blog and keep checking for new details about once
    per week. I opted in for your RSS feed as well.

  7. Good day! I simply want to offer you a big thumbs up for the great information you’ve got right here
    on this post. I will be coming back to your web site for more soon.

  8. Excellent beat ! I wish to apprentice even as you amend
    your web site, how could i subscribe for a weblog web site?
    The account aided me a appropriate deal. I have been a little bit familiar of this your broadcast offered vibrant clear idea

  9. When I originally commented I clicked the „Notify me when new comments are added” checkbox and now each time a comment is added I get several e-mails with the
    same comment. Is there any way you can remove me from
    that service? Thanks a lot!

  10. Howdy! Do you use Twitter? I’d like to follow you if that would be ok.
    I’m undoubtedly enjoying your blog and look forward to new updates.

  11. Nice post. I was checking constantly this blog and I am inspired!
    Extremely helpful information specially the closing section 🙂 I maintain such
    info much. I used to be seeking this particular info for a
    very long time. Thanks and best of luck.

  12. Hey! This post could not be written any better!
    Reading this post reminds me of my old room mate!
    He always kept chatting about this. I will forward this article to him.
    Fairly certain he will have a good read. Many thanks for
    sharing!

  13. Nice post. I learn something totally new and challenging on sites
    I stumbleupon everyday. It’s always helpful to read content
    from other writers and practice a little something from other web sites.

  14. Greetings! I know this is kind of off topic but I was wondering which blog platform are you using for this site?
    I’m getting sick and tired of WordPress because I’ve had issues with hackers and I’m looking at alternatives
    for another platform. I would be awesome if you could point me in the direction of
    a good platform.

  15. constantly i used to read smaller posts that also clear their motive,
    and that is also happening with this post which I am reading here.

  16. Valuable info. Lucky me I discovered your site unintentionally, and I am surprised why this twist of fate didn’t took place in advance!
    I bookmarked it.

  17. I was suggested this blog by means of my cousin. I am not sure whether this submit is written via him
    as nobody else recognize such detailed about my difficulty.
    You are amazing! Thank you!

    Also visit my web-site; xe888 Game

  18. Woah! I’m really digging the template/theme of
    this website. It’s simple, yet effective. A lot of times it’s very difficult to get
    that „perfect balance” between user friendliness and appearance.
    I must say you’ve done a great job with this.
    Additionally, the blog loads super fast for me on Opera.

    Superb Blog!

    Also visit my web page: mega888

  19. Hmm is anyone else having problems with the images on this blog loading?

    I’m trying to figure out if its a problem on my end or
    if it’s the blog. Any suggestions would be greatly appreciated.

    Feel free to surf to my web site :: panther moon Xe88

  20. Does your blog have a contact page? I’m having a tough time locating it but,
    I’d like to shoot you an e-mail. I’ve got some suggestions for your blog you might be interested in hearing.
    Either way, great site and I look forward to seeing it expand over time.

    Review my web blog; 918kaya slot – Samira,

  21. Saya telah telah menjelajah online lebih dari 2 jam hari ini,
    namun saya tidak pernah menemukan artikel menarik seperti milik Anda.

    It’s cukup berharga bagi saya. Dalam pandangan saya, jika semua pemilik web dan blogger
    membuat konten yang baik seperti yang Anda lakukan, web
    akan menjadi a jauh lebih berguna dari sebelumnya.

    My web-site :: Joker138 ios (https://gameaco.com/apakah-joker123-alternatif-umumnya-membuat-anda-merasa-konyol)

  22. Its like you read my mind! You appear to know so much about this, like you wrote the book in it or something.
    I think that you could do with some pics to drive the message home a little bit, but instead of that, this is great blog.
    A great read. I will certainly be back.

    my web blog – xe88

  23. Everything published was actually very logical.

    However, what about this? suppose you added a little
    content? I am not suggesting your content isn’t good, however what if
    you added a title that makes people desire more? I mean Dieta w zaburzeniach lękowych i fobiach | Ewa
    Czernik is a little boring. You might glance at Yahoo’s front page and see how they write post headlines to get people
    interested. You might add a video or a pic or two to get people excited about everything’ve got to
    say. In my opinion, it would bring your posts a little bit more interesting.

    0mniartist asmr

  24. It is not my first time to visit this web page, i am browsing this web
    page dailly and get good data from here every day. 0mniartist
    asmr

Dodaj komentarz